
Od przyszłego roku jaz Mühlendamm w Berlinie zostanie poddany szeroko zakrojonym pracom budowlanym, których koszt wyniesie około 42 mln euro. Żegluga powinna zostać utrzymana.
W imieniu Federalnego Zarządu Dróg Wodnych i Żeglugi Wasserstraßen-Neubauamtes Berlin (WNA) planuje ustanowienie ciągłości ekologicznej, w tym wymianę jazu Mühlendamm na wschód od Berlina (Spree-Oder-Wasserstraße SOW), odcinek jazu Mühlendamm km 0,020 do 0,310.
W dniu 21 kwietnia 2022 r. właściwa Dyrekcja Generalna ds. Dróg Wodnych i Żeglugi wydała i podała do publicznej wiadomości decyzję o zatwierdzeniu projektu (pozwolenia na budowę), wymaganą zgodnie z § 14. Według WNA Berlin po upływie ustawowego okresu decyzja o zatwierdzeniu planu stała się ostateczna.
- Wokół stopnia wodnego Mühlendamm w nadchodzących latach zostanie zrealizowanych kilka dużych projektów budowlanych, które zastąpią zniszczoną infrastrukturę transportową. Cieszę się, że Federalna Administracja Dróg Wodnych i Żeglugi jest pierwszym deweloperem projektu, który uzyskał zabezpieczenia planowania w zakresie realizacji swoich wymagań inwestycyjnych – mówi Wolf Laule, kierownik działu odpowiedzialnego w WNA Berlin.
- Przygotowujemy teraz przetarg na roboty budowlane i ściśle koordynujemy z SenUMVK jako deweloperem projektu wymiany mostu Mühlendamm oraz z BVG Projekt GmbH jako deweloperem projektu wymiany tunelu dla metra pod Sprewą. Rozpoczęcie budowy naszego projektu budowlanego ma nastąpić w drugiej połowie 2023 r. – mówi Ritva Reuter, specjalista ds. budownictwa w Berlińskim Biurze Budownictwa Dróg Wodnych.
Projekt zasadniczo składa się z:
- utworzenie drogi dojazdowej wraz ze stanowiskiem dźwigowym na południowym brzegu (Fischerinsel)
- budowa wejścia do przepławki dla ryb
- budowa wyjścia z przepławki dla ryb
- budowa zastępczego jazu dwuprzęsłowego na SOW-km 0,220
- sprzężenie jazu z przepławką na odcinku SOW Mühlendamm od km 0,020 do km 0,310 wraz z remontem cypla rozdzielającego
- oraz środki kompensujące interwencje w przyrodzie i krajobrazie.
Na zdjęciu wizualizacja projektowanego jazu.
W wyniku procedury zatwierdzania planów i aktualnego poziomu cen, biuro budowy dróg wodnych (WNA) w Berlinie spodziewa się obecnie całkowitych wydatków na ten projekt w wysokości 42 mln euro, w całości sfinansowanych przez rząd federalny.
Wszystkie prace wykonywane są przy zachowaniu ciągłości ruchu żeglugowego. Z licZbą około 36 000 jednostek pływających śluzowanych każdego roku Mühlendamm jest jedną z najbardziej ruchliwych śluz na federalnych śródlądowych drogach wodnych.
tłum. A. Podgórski
Żadne komentarze nie zostały dodane.